czwartek, 5 maja 2011

 
       Akcja promocji czytelnictwa: “Polećmy książki premierowi” wchodzi w decydującą fazę. Eksperci wybrali 25 tytułów spośród blisko 200 książek poleconych Donaldowi Tuskowi przez internautów. Na naszej stronie internetowej rozpoczęło się głosowanie, które potrwa do 8 maja. W jego efekcie wyłonionych zostanie 10 pozycji, które trafią do premiera podczas Warszawskich Targów Książki. 

 - Nasz happening ma na celu promocję czytelnictwa. Chcemy pokazać wszystkim, że czytanie może być atrakcyjne, przyjemne, modne. Zwłaszcza, że Polacy czytają coraz mniej – wyjaśnia inicjator akcji, Michał Świgoń, redaktor naczelny portalu historycznego Histmag.org. Akcję wsparło wielu dziennikarzy. Do działania zainspirował ich przykład kanadyjskiego pisarza, Yanna Martela, który w 2002 roku zaczął wysyłać swojemu premierowi wybrane książki wraz z rekomendacjami. Historię tę opisał przed trzema tygodniami Łukasz Grzesiczak, dziennikarz portalu Histmag.org. Poruszył tym wielu internautów, akcja szybko rozwinęła się na portalu Facebook.com. – Po lekturze tekstu Łukasza bardzo zapaliłem się do działania. Premier i książki? To przecież bardzo atrakcyjne połączenie. Zależało nam jednak na tym, by akcja nie nabrała charakteru politycznego, by problemy czytelnictwa, o których chcemy głośno mówić, nie utonęły w politycznych sporach – opowiada Sławomir Krempa z redakcji wortalu literackiego Granice.pl, współkoordynujący akcję.

Na liście wybranych dwudziestu pięciu pozycji znalazły się publikacje autorów polskich, jak i zagranicznych. – Jest tu miejsce zarówno dla klasyków, jak i dla pozycji zupełnie nowych. Pojawiła się literatura piękna, ale i specjalistyczna. Znaleźć na liście można propozycje, które traktować należy najzupełniej serio, jak i książki wymagające sporego poczucia humoru – dodaje Krempa. Wyboru dokonało jury złożone z osób związanych z rynkiem książki. Zasiedli w nim: Tadeusz Górny (dziennikarz, popularyzator kultury, koordynator programowy Warszawskich Targów Książki), Łukasz Grzesiczak (dziennikarz, recenzent), Jan Koźbiel (redaktor, wydawca), Sławomir Krempa (redaktor naczelny wortalu literackiego Granice.pl), Antoni Szperlich (Polskie Towarzystwo Wydawców Książek), Michał Świgoń (redaktor naczelny portalu historycznego Histmag.org).

Pełna lista 25 wyłonionych pozycji:

- David Allen “Getting Things Done czyli sztuka bezstresowej efektywności”
- Arystoteles “Polityka”
- Marek Aureliusz „Rozmyślania”
- Biblia
- Robert Cooter, Thomas Ulen „Ekonomiczna analiza prawa”
- Fiodor Dostojewski „Biesy”
- George Friedman “Następne 100 lat. Prognoza na XXI wiek”
- Jarosław Haszek „Losy dobrego wojaka Szwejka czasu wojny światowej”
- Vaclav Havel „Siła bezsilnych”
- Ryszard Kapuściński “Cesarz”
- Ryszard Kapuściński „Podróże z Herodotem”
- Stieg Larsson “Millenium” (trylogia)
- Bruce Lourie, Rick Smith “Mordercza gumowa kaczka”
- Wiktor Pielewin “Święta księga wilkołaka”
- Terry Pratchett “Świat Dysku” (seria)
- Tadeusz Różewicz “Kup kota w worku”
- Eric-Emmanuel Schmitt “Dziecko Noego”
- Eric-Emmanuel Schmitt “Przypadek Adolfa H.”
- Janusz Sibora “Protokół dyplomatyczny i ceremoniał państwowy II RP”
- Andrzej Stasiuk „Jak zostałem pisarzem”
- Ludwik Stomma “Historie przecenione”
- Sun Tzu „Sztuka wojny”
- Mariusz Szczygieł “Gottland”
- William Szekspir „Makbet”
- Jewgienij Zamiatin „My”

źrodło i zarazem strona na której można oddawać głosy: http://czytambolubieto.pl

A Wy co sądzicie o tej akcji ? To dobry pomysł ? 
Czy są na tej liście książki, które przeczytaliście i polecilibyście je Premierowi ?  

10 komentarzy:

Eliza pisze...

całkiem fajna ta akcja, tylko że mało tu książek, które znam. Właściwie to tylko Millenium i Dziecko Noego. Polecam - szczególnie to drugie - każdemu!

Beata Woźniak pisze...

Zagłosowałam:)

drozdi pisze...

Mi również pomysł się podoba, ale muszę się zgodzić z BookEater: mało tu książek, które znam.
Czytałam jedynie pierwszą część "Świata Dysku" i "Dziecko Noego", a o trylogii "Milenium" słyszałam wiele pochlebnych opinii :) Ale pomysł ciekawy.

Claudette pisze...

Fajna akcja i muszę przyznać, że uśmiałam się czytając niektóre tytuły :)

Ja spoza tego kanonu poleciłabym "Zbrodnię i karę" oraz "Mistrza i Małgorzatę". Obie książki uwielbiam :)

Claudette pisze...

... no i może jeszcze "Oddział chorych na raka" Sołżenicyna, ale to już chyba z czystej złośliwości ;)

Pisany inaczej pisze...

Ja prawie niczego nie czytałem z tej listy, więc nie będę zabierał głosu.

Ysabell pisze...

Lista ciekawa, a ja popieram niemal każdą akcję mającą popularyzować czytelnictwo, więc oczywiście zagłosowałam. :)

Czytałam połowę książek na liście, ale nie wszystkie poleciłabym tak samo. Jako pierwsze typy wybrałam "Gottland" (doskonały) i "Rozmyślania" Marka Aureliusza (wspaniała lektura, naprawdę warto sięgnąć), potem dołożyłam im "Podróże z Herodotem" (świetny kawałek literatury), Szwejka i Świat Dysku (bo to książki i śmieszne i mądre) i Havla (którego uwielbiam). Jak to dobrze, że można było głosować na więcej książek...

Fascynuje mnie jakie kryteria wyboru stosowało grono ekspertów, bo zestawienie jest dość dziwaczne.

No i mam zadzieję, że w pierwszej dziesiątce będzie Świat Dysku, bo chcę zobaczyć minę obdarowywanego premiera (całość byłaby sporawych rozmiarów :]).

A Ty zagłosowałaś?

Gia Stembeck pisze...

Strasznie nudne książki dostanie pan premier ;). Najciekawsze to chyba Millenium ;). Takimi lekturami czytelnictwa się nie promuje. Czytanie ma wciągać, porywać, zabierać w inne światy. Jak pan premier przy takim Arystotelesie nie zaśnie to będzie dobrze. Ale może ja się nie znam. Może facetowi w jego wieku spodobają się te książki... ;).

pas pisze...

Polacy chyba chcą nauczyć premiera, jak być premierem, zamiast propagować czytelnictwo... Tak przynajmniej wynika z doboru tytułów. Akcja dobra, tylko, moim zdaniem, źle wybrane pozycje.

Evita pisze...

Ja bym poleciła premierowi "Zawsze przy mnie stój"Carolyn Jess-Cooke,piękną,magiczną opowieść o aniołach.Właściwie o Aniele Stróżu,którego nasz premier niewątpliwie posiada :)