czwartek, 9 stycznia 2014


Dom bez wydobywającego się z piekarnika zapachu ciasta jest tylko zwykłym pomieszczeniem. Słodkość otula, przynosi ukojenie, daje poczucie bezpieczeństwa. Z takimi wspomnienia nie może się równać nic innego. Dlatego też zapraszam Was do przetestowania przepisu na ciasto rodem z Toskanii.

Składniki:
2 łyżki masła
200 gr mąki typu 00 (choć ja użyłam 500, bo taką miałam pod ręką)
140 gr cukru – można zmniejszyć wg uznania
2 duże lub 3 średnie jajka
120 ml mleka
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
Skórka otarta z jednej cytryny
4 małe jabłka/ok. 910 gr (moje były lekko kwaskowate)

Przepis
  1. Piekarnik nastawić na 180 stopni.
  2. 20 cm formę nasmarować masłem i oprószyć mąką. → przyznam się, że ja użyłam formy kwadratowej. Ponieważ moja forma była metalowa, odatkowo wyłożyłam też sam spód kawałkiem papieru do pieczenia.
  3. Cukier (130 g lub mniej. Ja osobiście dodałam 100g cukru) ubić z jajkami na puszystą i lekko żółtą masę.
  4. Dodać mleko, skórkę cytrynową oraz przesiane suche składniki: mąkę, proszek do pieczenia i sodę. Dokładnie wymieszać wszystko przy pomocy miksera.
  5. Jabłka obrać i wydrążyć. Część z nich pokroić w kostkę i wymieszać razem z ciastem, część pokroić w plasterki i ułożyć na górze. Proponuję zasadę 2.5 : 1.5.
  6. Jabłka posypać łyżką cukru i wstawić do piekarnika.
  7. W oryginalnym przepisie podano czas ok 75 minut, aż do brązowego koloru i suchego patyczka po wyjęciu ze środka ciasta. Ponieważ ja użyłam innej formy, moje ciasto piekło się o 40 minut, było też niższe i szersze.
  8. Wyjąć z piekarnika, po dłuższej chwili przełożyć na kratkę do całkowitego ostygnięcia.



Z książki dowiedziałam się, że Włosi na widok ciasta, mogliby powiedzieć: „Pareva la torta di
nonna papera!”. Co znaczy: „Wygląda jak ciasto babci Kaczora Donalda”.Słynęła ona z przygód i nienagannych wypieków. Kreskówka z postacią babci Elviry była bardzo popularna wśród Włochów do tego stopnia, że w latach 70 wydano książkę kucharską z „jej” przepisami.

Również dzisiaj, kiedy wpiszecie w Google hasło „ nonna papera” wyskoczą Wam zdjęcia słodkości z książką w tle. 

Zdjęcie ciasta i przepis pochodzą z książki "Dolci: Italy's Sweets - Francine Segan". 

0 komentarzy: